Content marketing voor food en horecaondernemers op Smaakvol Noord-Holland

Logo ontwerp, huisstijl, merkidentiteit, website, content creatie, fotografie, foodkrant SMKVLNH - smaakvolnh.nl

Vanaf 2008, toen de crisis begon tot op het hoogtepunt in 2013, zag ik veel bedrijven om mij heen en uit mijn portfolio failliet gaan. De ondernemers die ik op dat moment begeleidde waren voornamelijk horeca. Ik ben met hen om de tafel gaan zitten en samen hebben we gekeken waarbij ik hen zou kunnen helpen. Hieruit kwam naar voren dat men in de horeca weinig tot geen tijd heeft om een goede marketingstrategie op te zetten en uit te voeren. Daarbij weet men niet goed hoe in contact te komen en te blijven met de consumenten.

Er wordt door ondernemers veel tijd gestoken in het runnen van het bedrijf en voor goede marketing blijft er weinig tijd over. En daarbij welke vorm van marketing het beste past bij het bedrijf. De vraag is overal het zelfde: Hoe bereik ik de consument en hoe houd ik hun aandacht vast?

Gezamelijk verhalen vertellen op één platform

Mijn voorstel hierop was om samen te gaan werken. Niet allemaal je eigen marketing doen, maar gezamenlijk. Het doel is immers het zelfde en die kan behaald worden d.m.v. een online platform. Om het op die manier te doen bespaart geld, leden betalen een lidmaatschap, en omdat we elkaars netwerk gebruiken bereik je gelijk een hoop consumenten die interesse hebben in eten, drinken en koken.

Dat online platform is Smaakvol NH geworden. Daar worden de persoonlijke, unieke verhalen vertelt van de food en horecaondernemers in Noord-Holland. Door content marketing, toe te passen weet de consument het online platform te vinden. Naast de unieke verhalen Vande ondernemers presenteren o.a. chef-koks hun gerechten en nemen zij de consument stap voor stap mee. Daarnaast maakt de consument kennis met de leukste evenementen op het gebied van eten, drinken en koken door middel van de smaakvol agenda.

Smaakvol NH op de iPad

Verhalen zijn een krachtig en effectief communicatiemiddel om mensen te verbinden

Door het vertellen van jouw eigen verhaal, leren mensen, de consument in dit geval, jou kennen. Op die manier bereik je veel mensen en is de kans groot dat je bekend zult worden bij het grote publiek. Daarom richt Smaakvol NH zich op het vertellen van deze authentieke via verschillende kanalen. Niet alleen van ondernemers of chef-koks maar ook wordt er een kijkje genomen in de keuken bij de bewoners van Noord-Holland.

José Polonio is SmaakMeester
The Colored Monkeys op Smaakvol Nh

Bij de ondernemers aan tafel

Dat persoonlijke heb ik als leidraad genomen bij het ontwerpen van het logo. Dat zie je terug in het lettertype, Smaakvol Noord-Holland is handgeschreven.

Merkidentiteit Smaakvol Noord-Holland
Fotografie fruitteler
Aan tafel in Smaakvol NH

Positioneren van het merk

Uit onderzoek is gebleken dat de grootste doelgroep vrouwen is en dat mannen ze op de hielen zit. Daarom is er gekozen voor een stoer kleurgebruik, dat zowel mannen als vrouwen aanspreekt.

Website van Smaakvol NH
Recept Smaakvol NH
Fotografie recept

De foodkrant SMKVLNH

Lezers van de nieuwsbrief van Smaakvol NH, die twee keer per maand verstuurd wordt, lieten weten dat ze deze erg op prijs stellen en of ze nog meer informatie zouden kunnen ontvangen over eten, drinken en koken in Noord-Holland.

Doordat de grootste doelgroep (vrouwen 30-45 met kinderen) in de gesprekken die we hadden, aangaven, behoefte hebben aan iets tastbaars, als in een magazine of krant. Zo is de foodkrant SMKVLNH ontstaan. De klinkers zijn uit het woord Smaakvol Noord-Holland gehaald en vormen de naam. De krant verschijnt 2 keer per jaar in een zomer en winter editie.

Krant van Smaakvol NH

De meerwaarde van Smaakvol Noord-Holland

De reacties over het platform Smaakvolnh.nl en de foodkrant SMKVLNH zijn enthousiast en we kunnen zeggen dat Smaakvolnh.nl een platform is dat nog vele jaren food en horecaondernemers zal helpen met de marketing en de consument op de hoogte houdt met unieke verhalen uit Noord-Holland.

Heb jij een interessante uitdaging waar ik jou mee kan helpen?

Meer werk

Boschman Hoveniers
Boschman Hoveniers
Logo Onderwijs Met Gebaren
Onderwijs Met Gebaren