Wat is content marketing?

Pieter van Diggele legt uit; “(B2B) Content Marketing is een manier van denken om onze potentiële klanten te helpen bij het oplossen van hun problemen.
Niet het promoten van ons product staat centraal in onze communicatie, maar de interesses en behoeften van de klant. We helpen hem doorlopend verder met waardevolle kennis.
Zo leert hij ons kennen als iemand die zijn problemen kan oplossen en zijn we de eerste keus als hij een goede leverancier zoekt”.

Deze uitleg is vooral belangrijk als je een webshop hebt. Elke potentiële klant zal zich online eerst oriënteren voordat hij of zij een aankopen doet.

Het is daarom belangrijk dat je naast je webshop, een website hebt waarop jij kennis deelt en vragen van klanten beantwoord.

Content moet je zien als een product en niet een marketingtactiek. In het marketingplan komt naar voren over welke onderwerpen jij content zou kunnen maken gericht op jouw doelgroep en met behulp van je merkidentiteit kun jij gerichte content maken.

Dus de insteek van Content Marketing is dat de interessegebieden van doelgroepen centraal staan. Producten en commerciële boodschappen staan hierin op de achtergrond. Inhoud staat voorop.

Maar welke middelen kun jij hier voor inzetten?

Content Marketing middelen

Voorbeelden die ingezet worden bij Content Marketing zijn:

  • Email nieuwsbrieven
  • Lijstjes
  • Meme's
  • Bedrijfs nieuws
  • Polls
  • Enquetes
  • Blog
  • User generated content
  • Artikelen
  • eBooks
  • Columns
  • How to video's
  • Seminars/events
  • Audio (Podcasts)
  • Whitepaper marketing
  • Apps
  • Webinars
  • Online presentaties
  • Print (Krant, tijdschrift, Brochure)

De onderstaande video geeft je een korte introductie van content marketing.